• 16.896 nieuwsartikelen
  • 181.295 films
  • 12.498 series
  • 34.605 seizoenen
  • 653.720 acteurs
  • 200.151 gebruikers
  • 9.445.502 stemmen
Avatar
 
banner banner

Lee Cronin's The Mummy (2026)

Horror | 134 minuten

Genre: Horror

Speelduur: 134 minuten

Alternatieve titel: The Mummy: A Lee Cronin Film

Oorsprong: Ierland / Verenigde Staten / Spanje / Canada

Geregisseerd door: Lee Cronin

Met onder meer: Jack Reynor, Laia Costa en May Calamawy

IMDb beoordeling: 6,2 (39.213)

Gesproken taal: Engels en Spaans

Releasedatum: 16 april 2026

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Lee Cronin's The Mummy

"What happened to Katie?"

Acht jaar geleden verdween de jonge Katie, dochter van een journalist, spoorloos in de woestijn. Nu verschijnt ze plotsklaps weer voor haar familie, die in shock verkeert. Het blijde weerzien markeert echter het begin van een nieuwe nachtmerrie wanneer duidelijk wordt dat Katie niet helemaal de oude is.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Charlie Cannon

Larissa Cannon

Detective Dalia Zaki

Katie Cannon

Sebastián Cannon

Maud Cannon

Carmen Santiago

The Magician

Layla Khalil

Young Katie Cannon

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Pollypeachum1

Pollypeachum1

  • 219 berichten
  • 799 stemmen

Het was allemaal teveel. Zoveel dat het bij vlagen lachwekkend werd. Geen spanning, geen schrikmomenten, niet mijn ding.


avatar van Vicksel82

Vicksel82

  • 302 berichten
  • 285 stemmen

Goed vermaakt met deze film, vond het juist wel een sterk verhaal dat goed werd uitgewerkt. Je vraagt je continu af wat er gebeurd is met dat kind.

Ook de gore was rijkelijk aanwezig, de lange speelduur was voor mij geen issue want de vaart zat er goed in.

Top avond!


avatar van mrklm

mrklm

  • 12252 berichten
  • 10398 stemmen

Acht jaar nadat Katie [Natalie Grace] spoorloos verdween in Caïro, duikt ze (levend) op in een sarcofaafgin een neergestort vliegtuig. Ondanks haar verminkingen en logische trauma’s vinden artsen het een uitstekend idee dat Katies vader [Jack Reynor] en moeder [Laia Costa] haar thuis verzorgen in het bijzijn van broer Sebastián [Shylo Molina] en zusje Maud [Billie Roy], die tot dan toe niet eens wist van Katies bestaan! Gaat snel ten onder dankzij het bespottelijke scenario en ondermaats acteerwerk, ook al mogen de visuele effecten en de make-up er zijn en vloeit er aardig wat gore. Eerder smerig dan eng, maar helaas niet op een goede manier.


avatar van MosquitoSmasher

MosquitoSmasher

  • 769 berichten
  • 6 stemmen

Ik begreep de hype zelf niet echt rondom de film. Was het vanwege de trailer? Want dat deed mij erg weinig.

Maar ik heb de film net gezien in de bios en ik heb me wel vermaakt. Ik vond vooral in het begin de familie heel sympathiek en geloofwaardig qua gedrag. Maar wat de film later wel echt naar beneden haalt zijn de belachelijke beslissingen van de twee volwassenen. Nou weet ik dat dit altijd een ding zal blijven in horror maar kom op...

Eigenlijk sowieso al het feit dat Katie gewoon mee naar huis genomen wordt in die staat, ik betwijfel echt ten zeerste of dat echt zo zou gaan. Maar ok, prima. Toen de scène dat Katie nogal raar ging doen voor de eerste keer met oa het opeten van een schorpioen. De manier waarop alles verliep....sorry, dan kun je duizend keer mijn dochter zijn, hulp wordt linea recta gezocht vanaf dat moment, hier niet hoor.

Die kopstoot was zelfs daarvoor nog, maar ach, boeie toch? Dan de scène waar het helemaal mis gaat wanneer de moeder en oma Katie aan het verzorgen zijn met oa teennagels knippen en daarna dat ze zichzelf zwaar aan het martelen is. Je zou denken dat dit toch echt reden is om hulp te zoeken, dat Katie (tijdelijk)ergens anders verblijft. Gelukkig heeft de man dat gezonde verstand nog, de moeder echter is nog hartstikke zeker ervan dat zij haar kan verzorgen en begint eigenlijk de man uit te foeteren....... really?

Oh en voordat die scène er was kwam de man allemaal rare bruine smurrie tegen onder dat tapijt toch? Werd daarna niets meer mee gedaan. Is schijnbaar volledig normaal dat je zoiets onder je kleed vindt.

En dan veel later wanneer het voor beide ouders bekend is dat er een demoon in Katie zit snelt de moeder naar de kamer van haar en die agente helpt mee. Maar waarom? Je hebt al zoveel bizarre shit meegemaakt en je weet dat er een demoon in haar zit. Laat die fucking deur dicht! Oh en laten we niet vergeten dat voordat de man de video zag hij Katie in de rolstoel al zag zweven. Dus waarom is ie eigenlijk nog verbaasd dat er een demoon in Katie zit? Sowieso was het acteerwerk van die man wanneer hij echt op een WTF manier had moeten reageren niet al te best. Het einde was wel weer leuk.

Het moment dat Katie samen met haar zusje het afscheid van hun oma bruut verstoren en dat de ouders Katie vastbinden aan de rolstoel.....dat had het moment moeten wezen dat ze op zijn minst de politie gingen bellen, want hallo zeg....wat zich net afspeelde in die woonkamer was volslagen absurd te noemen en al vrij evil.


Het is jammer, want juist als die dingen beter waren gedaan had het de film sowieso ook gewoon beter gemaakt.


avatar van Movieritch

Movieritch

  • 87 berichten
  • 510 stemmen

Wat velen voor mij ook benoemen: de film heet "The Mummy" maar hierdoor werd ik in iedergeval als ticketkoper op het verkeerde been gezet. De titel speelt een bijrol want het is gewoon een hervertelling van films als The Exorcist, The Possession of Evil dead. Echter levert de film veel goede, enge, creepy, gore en horror scenes dat je het de film uit eindelijk vergeeft. Hoewel het ons tegen het einde aan toch een beetje too much werd


avatar van stormfox

stormfox

  • 336 berichten
  • 798 stemmen

Meer dan prima horrorfilm die best gory was.

Nee, hij is niet zo goed als Bring her back en Together maar alsnog een goede aanwinst in de horrorgerne dit jaar.


avatar van orbital

orbital

  • 170 berichten
  • 613 stemmen

Leuke adaptatie van een oud genre. Itt wat veelal in de oude verfilmingen is te zien is hier het thema bezetenheid en een echt kwaadaardige entiteit of demon die de boel overneemt en families uit elkaar probeert te rukken. Lekker grof en vol op de horror. Ik kan deze versie prima hebben, heb met plezier gekeken.


avatar van AniSter

AniSter

  • 2378 berichten
  • 1920 stemmen

Op zich wel de moeite waard om gezien te hebben al zal een tweede keer er niet in zitten. Soms goor, soms komisch, maar echte horror? Haal de twaalf minuten aftiteling er uit, tevens sommige scenes die echt te lang duurde, en dan hou je een redelijke film van 90 minuten over, wat ik beter had gevonden.


avatar van joolstein

joolstein

  • 11164 berichten
  • 9174 stemmen

“I'm her Daddy now”

De productiemaatschappijen, Atomic Monster (James Wan) en Blumhouse Productions (Jason Blum) werkte samen aan deze prima commerciële Hollywood-horrorfilm "The Mummy" Echter heeft de film niets met avonturiers, catacomben en herrezen verdoemde geliefden te maken. Nee integendeel, vraag me zelfs af of iemand niet per ongeluk het script van een nieuwe The Exorcist reboot heeft verwart met deze film?

Het valt namelijk op hoeveel overeenkomsten er zijn met "The Exorcist" (1973) De demon Pazuzu werd vervangen voor Nasmaranian Noord-Irak voor Egypt en ook hier blijf de maaginhoud niet binnen. Sowieso gaat deze film flink los met scènes vol slijm en andere smerigheid. Ja er zit allerlei smerigs en leuks in! Echter leunt de film wel bijna geheel op dingen die je al eerder heb gezien met weinig originaliteit.

Ander dingetje is iets waar op het moment veel Hollywoodproducties last van hebben: een te lange speelduur. Hierdoor zakt de spanningsboog soms in scenes die net te lang doorgaan,, er zijn zijplotjes en opvulling. Gelukkig weet de film dit goed te compenseren met memorabele walgelijke horrorscènes! Ondanks die enkele minpunten blijft het wel een productie die zeer de moeite waard is om te bekijken.


avatar van schumacher

schumacher

  • 4806 berichten
  • 4495 stemmen

Niet mijnen dada.


avatar van james_cameron

james_cameron

  • 7189 berichten
  • 9927 stemmen

Meer Exorcist en Evil Dead dan Mummy, maar evenwel de moeite waard, vooral door de overgave waarmee alles wordt gebracht. Regisseur Lee Cronin gaat er volledig voor en dat kan ik wel waarderen. Te lang en niet alle plotelementen werken naar behoren, maar de film is nergens saai en er valt gaandeweg heel wat te beleven. Als je van nare en smerige bedoeningen houdt, tenminste.


avatar van UmbraVitae

UmbraVitae

  • 4473 berichten
  • 4181 stemmen

Lekkere horrorfilm vd regisseur van Evil Dead Rise, moderne horror as it should be.


avatar van mcdaktari

mcdaktari

  • 7544 berichten
  • 0 stemmen

Voor een horror vond ik het wel een aardige film. In ieder geval een vreemd verhaal.


avatar van El  Loco

El Loco

  • 1277 berichten
  • 2525 stemmen

Dit soort van possession horror is al een tijdje niet meer mijn soort van horror. Het is The Exorcist in een nieuw jasje gegoten, maar dat jasje heeft niets vernieuwends te bieden.

Er zitten wel een aantal gore scènes in, maar over het algemeen is er te weinig spanning aanwezig in de film. Ook wordt de finale weer wat te lang gerekt en blijft het gezin halsstarrig vasthouden dat hun dochter beter zal worden als ze thuis bij het gezin is. De clichés fnuiken de film in dat opzicht ook een beetje.

2*


avatar van Agnimaatje

Agnimaatje

  • 208 berichten
  • 1356 stemmen

Ik wil geen spelbederver zijn, maar in ieder geval tot 40 minuten is de film veelbelovend dat ik dacht: 'Interessant, kijken waar dit heen gaat'.

Daarna zakt de geloofwaardigheid te veel, en verwordt het gemummificeerde geheel een drab en lekt het weg langs de naden van deze verfilmde sarcofaag....


avatar van filmkul

filmkul

  • 2605 berichten
  • 2326 stemmen

Redelijk sterke horrorfilm. Het verhaal is niet heel complex. De uitwerking is best geslaagd maar door het beperkte verhaal voelt de film soms wat lang aan. Wat horror betreft komt de film goed uit de verf, met name om de smerige bodyhorror scenes die als grootste pluspunt gezien kunnen worden. Met de spanning zit het ook wel goed, alhoewel het laatste gedeelte minder boeiend is door de iets wat overdaad aan effecten. Visueel is de film dik in orde met name de make-up is uitstekend. Het acteerwerk is verder prima waarbij Grace uitblinkt. 3.5/4.0


avatar van shugenja

shugenja

  • 706 berichten
  • 1686 stemmen

Dit was best een leuke film al is de titel mummy wel erg misleidend natuurlijk. Het is meer een bezetenheids griezelfilm. En met echt beroerde cgi effecten die wolven bijvoorbeeld oh god. Maar wel goed gemaakt de praktische effecten bloed en gorigheid is dik in orde. Ik heb wel zitten gruwelen. Alleen die speelduur, waarom moet dit weer een ruime 2 uur duren? Hierdoor is het veel te lang een "oh we gaan voor onze zieke dochter zorgen" bullshit filmpje wie hou je voor de gek? Al met al typisch Amerikaans dus je wordt als kijker een beetje als een idioot behandelt maar goed de sfeer is prima en voor zon soort horrorfilm vond ik het best prima. 3.5 ster. Technisch gezien is het best prima.. maaaarr.

Wanneer gaan lee cronin zijn talenten eens gebruiken voor iets origineels? Het lijkt er niet in te zitten. Misschien komt het ook door productiemaatschappijen hoeveel ruimte geven die voor een eigen stijl? Ik zie Blumhouse en James Wan en ja dit past in die stijl van insidious en the conjuring.

Maar is het effect niet dat er nooit meer een nieuwe John Carpenter komt? En dat we opgescheept zitten met de lee cronins van de wereld. Die je een script geeft vanuit een productiehuis en ga het maar doen. Persoonlijk hoeven dit soort films niet gemaakt te worden wat mij betreft brengt het weinig nieuws.


avatar van Robson1968

Robson1968

  • 84 berichten
  • 74 stemmen

De gore, vieze momenten maken veel goed, maar al met al is de film gewoon een lachertje. Van het verhaal op zich is best iets geloofwaardigs te maken, maar hier zitten zo ontzettend veel domme, ongeloofwaardige (los van het occulte dus) scenes in, dat je je afvraagt wie er nu zo dom is: de regisseur of de kijker.


avatar van Corcicus

Corcicus

  • 2862 berichten
  • 4004 stemmen

Lee Cronin's The Mummy is een horrorpareltje zoals er weinig uitkomen. Een masterclass in sfeerschepping en opbouw, uitmuntende practical effects en gore en een constante spanning die allemaal rechtvaardigen dat hij zijn eigen naam in de titel heeft verwerkt.


avatar van c.dragon

c.dragon

  • 65 berichten
  • 289 stemmen

Ik ben het volkomen eens met MosquitoSmasher, alleen heb ik me minder vermaakt. Het duurt wel erg lang voordat er iets gebeurt en dat is dan ook vooral kots en weinig horror. Nog een onlogisch punt, als je een levend iemand nodig hebt om de demon in te verplaatsen, dan kies je toch niet het kind van een welvarend expatgezin? Ik zou dan een zwerver of een drugsverslaafde die in de goot ligt kiezen. In elk geval iemand die niet of nauwelijks gemist zal worden, maar goed, dan houd je ook geen film over.


avatar van Daan258

Daan258

  • 3708 berichten
  • 2538 stemmen

Wat een verassing was deze film! Ik ben er blanco ingegaan, geen trailer gekeken, alleen gehoord dat hij een beetje werd vergeleken met Evil Dead Rise. en dat bleek eigenlijk de perfecte voorbereiding.

Vanaf de eerste minuten gooit The Mummy je direct in spanning en gore, en die toon wordt de volledige speeltijd van ruim 2 uur moeiteloos vastgehouden. De film voelt als een mix van brute horror, exorcism-invloeden en die typische Evil Dead-achtige chaos.

Verwacht veel bloed, kots, en ronduit smerige scénes. Precies het soort over the top nastiness dat horrorfans kunnen waarderen.

Wat vooral goed werkt, is dat de spanning constant aanwezig blijft. Het acteerwerk is prima en het verhaal blijft interreassant genoeg om te blijven volgen tussen alle gruwelijke momenten door.

Vergelijkingen met Evil Dead zijn logisch (zeker gezien dezelfde regisseur) , maar eerlijk gezegd heeft deze film mij onverwachts zelfs net iets meer vermaakt dan Evil Dead Rise. Dat had ik vooraf totaal niet verwacht.

Wel is dit duidelijk een compleet andere richting dan de oude Mummy films. Wie een klassiek avontuur verwacht zal hier niet blij mee zijn. In mijn zaal in de bios liepen zelfs mensen de zaal uit hoe smeriger het werd. Zelf kon ik daar alleen maar van genieten:)

Een extreem vieze, intense en verrassend sterke horrorfilm die van begin tot eind blijft boeien.

Absoluut een aanrader voor de liefhebbers van gore en spanning

Zelfs een kleine 4,0* voor dit werkje


avatar van Seam

Seam

  • 1027 berichten
  • 2374 stemmen

Meh

2.75*

PS: Wat een arrogante zak dat Cronin zijn naam zo probeert bekend te maken. Film bevatte geen enkele creativiteit of passie. Extra reden voor mij om zijn volgende films te negeren.


avatar van Shadowed

Shadowed

  • 11574 berichten
  • 6811 stemmen

Uitgesponnen, maar stabiele herinterpretatie van regisseur Lee Cronin op The Mummy. Met de originele films waarin Brendan Fraser destijds kwam opdagen heeft dit geheel weinig te maken, want Cronin is toch vooral met zijn eigen ding bezig. Dat werkt zeker goed in de eerste helft, met een onheilspellende opbouw, goed acteerwerk en een mysterie dat aardig in leven wordt gehouden. Een opvallend moment is wanneer Shylo Molina en Billie Roy 's nachts wakker worden en rondrennende geluiden horen in het huis. Dat soort akelige scènes zijn de stukjes waar deze film het van moet hebben, maar helaas blijven die aardig spaarzaam. Cronin compenseert dat voor een hele lange tijd met een gedetailleerd en doordacht verhaal, maar schiet in het laatste uur dan toch uit de bocht met een clichématige en veel te sensationele uitwerking en daaropvolgende finale. Daarbinnen verliest een figuurtje als dat van Natalie Grace alle dreiging en dat is jammer, want er wordt qua budget veelvuldig uitgepakt met bijzonder grootse en smerige effecten.


avatar van patrickvanschijndel

patrickvanschijndel

  • 26 berichten
  • 24 stemmen

Alleraardigst filmpje. Niets is origineel, alles is al eens in andere films (en dan vaak beter) gezien. Echt spannend wordt het nergens en van een litertje bloed of wat huidoverschot word ik niet warm of koud. Het is allemaal eens vertoond en in die zin is er niets, maar dan ook niets unieks aan deze film. Tijd dat ik een echt spannende en eveneens bloederige film heb gezien is echt lang geleden. Niet voor niets zit ik een soort van te wachten op een remake van Lucio Fulci's The Beyond. Maar goed: denk dat er geen enkele regisseur of producent is die daar brood in ziet. The Beyond 2027 zou een prachtige titel zijn. Maar goed: 2 1/2 ster.


avatar van Boeikens

Boeikens

  • 4487 berichten
  • 5408 stemmen

Zeker geen klassieke Mummy film en doet vooral denken aan het The Exorcist verhaal.

Toch een onderhoudende film, mysterieus en sfeervol met mooie settings. Matig spannend zonder echte schrikmomenten maar hier en daar wat kleine gore momenten met vooral naar het einde toe wat meer visueel genot. Ook het acteerwerk is best goed.

3,5*


avatar van JJmovienerd

JJmovienerd

  • 58 berichten
  • 59 stemmen

Moest hier echt even van bij komen. Goed verhaal niet echt heel spannend maar wel goed uitgewerkt, veel gore en nare beelden, maar zeker ook mooie beelden


avatar van Banjo

Banjo

  • 2066 berichten
  • 4354 stemmen

Ik vind de kracht van deze film dat er steeds een behoorlijk spannings veld was. Wat bij mij wel steeds knaagde is wie neemt nou zo'n duidelijk zichtbaar "demonisch wezen in huis!?". . Maar goed haar moeder was gewoon dom laten we het daar maar op houden. Het verhaal wilde wel eens uit de bocht vliegen. Maar al met al een heerlijke horror film die zijn eigen tempo volgt wat ook steeds weer voor alertheid zorgde.

3,5⭐


avatar van Collins

Collins

  • 7457 berichten
  • 4433 stemmen

Over een mummie dus. En als je (net als ik) denkt dat je dan een spannende film te zien krijgt met grafkelders, piramiden en bijbehorende griezelelementen dan kom je bedrogen uit. Wat is "Lee Cronin’s The Mummy" dan wel? Tja, een film over een gezin met een bezeten dochter. Een dochter die schokkerig beweegt, demonisch kakelt en overdreven kotst. We bevinden ons helemaal niet in een traditionele mummiefilm. We bevinden ons in een soort exorcismefilm. En niet eentje van het niveau The Exorcist (1973).

Het camerawerk is vanaf het begin vervelend opdringerig en draagt niet bij aan een sfeervolle opbouw. Vreemde perspectieven, ongemakkelijke close-ups en gekke vervormingseffecten. De cameraeffecten zijn erg gericht op de explosieve shock. De snelle kick. In combinatie daarmee valt een algeheel hoog geluidsniveau op dat tevens nadrukkelijk aanwezig is om het effect van de al vaak beproefde jumpscare te intensiveren. Ook andere middelen die worden ingezet zijn welbekend en weinig fantasievol. Men neme bijvoorbeeld stoffige geluidsopnamen, sinistere tekeningen en zwevende lichamen. Ook het welbekende lage en sonore stemgeluid, dat aan een demon wordt toegekend, weerklinkt. En zo worden in de loop van de film alle bekende elementen, attributen en middelen afgestreept.

Niet erg genietend van het bekende werk, dwalen de gedachten wat af. Ik verwonder me over het feit dat de bezeten dochter die zichtbaar niet herstelt en een groot gevaar vormt voor haar omgeving, niet in een daarvoor geëigende inrichting wordt opgenomen. Het demonische gedrocht wordt doodleuk thuis verpleegd als ware het slechts geïnfecteerd met een vervelende aanval van de griep. Waar blijven toch de priesters om het kwaad te verdelgen, riep ik tenslotte gefrustreerd uit. Dan kunnen we weer een bekend element afstrepen en de eindtune inzetten. Maar nee. De priesters komen niet. En ik had me er zo op verheugd. In plaats daarvan volgt het verhaal nog vele uiteengerekte omwegen voordat de verlossende eindtune wordt ingezet.

De film is te lang. Teveel melodramatisch gedoe dat veel te wijd wordt uitgesponnen en juist daarom niet erg interessant is. Het verhaal slaagt er niet in om een heuse spanningsboog te creëren. Ik heb althans geen spanning van enige betekenis ervaren. Ik vond er niet veel aan. Helemaal afkraken wil ik de film echter niet. Er zijn positieve elementen. Zo heeft de film een paar aardige scènes met gore. Zo is de make-up indrukwekkend uitgesmeerd. En tenslotte zorgde de escalatie tijdens oma’s begrafenis voor een lach. Kortom, er zijn zeker positieve elementen te benoemen. Het positieve bestaat echter uit weinig.